Kategorier
Den perfekta arbetsveckan

När ska du använda CC i ett mail?

Överflödigt med e-post i inkorgen är en börda för mottagaren. En vanlig plåga är CC-funktionen (svenska Kopia) som allt för ofta får dig att hänga med i ofrivilliga följetonger.

När är det berättigat att använda CC?

Låt oss reda ut begreppen. Din e-postklient ger dig tre val:

  • To / Till
  • CC / Kopia
  • BC / Dold kopia

Allt som oftast sätts fler personer än nödvändigt som mottagare till e-post i någon av de ovan fälten. En vanlig orsak är att en ofta använder det i försök att snabba på mottagarens agerande, antingen genom att slänga med en kollega eller chef till mottagaren i hopp om att de ska piska på. Eller ge sig själv mer pondus genom att inkludera ens egen chef.

Det resulterar alltid i extra onödiga e-post som också kan resultera i fler e-post när mottagarna börjar svara. Och ännu värre, missförstånd när en av mottagarna svarar utan att informera de tvångsinformerade mottagarna.

När ska du använda CC?

  • När du har en pliktskyldighet att informera en berörd part att du har skickat mailet.

Och då behöver du faktiskt inte använda CC. BC (Dold kopia) räcker gott. Då slipper den informerade parten hamna i en svarsföljetong. Är det av vikt att informera den berörda parten kan du vidarebefordra eventuella svar.

Kategorier
Den perfekta arbetsveckan

Börja dagen annorlunda för en kreativare vardag

Ibland är det lätt att fastna i basala och oskyldiga rutiner. Då är det svårt att förbättra något. Jag har lätt för att fastna i två dåliga morgonrutiner på jobbet:

  1. Tittar i mailen för att få en blick över potentiella utmaningar.
  2. Kollar utfallet på gårdagens/nattens marknadsinsatser för att fånga upp dåliga avvikelser.

Sedan är tanken att jag ska börja jobba kreativt och smart.

Det blir lätt att punkt ett och två kan sätta igång ett ordentligt harvande med tröskelverket vilket lätt tar fokus från kreativitet och nyare smartare tänk.

Ibland när jag känner att jag kör fast i rutiner så startar jag dagen annorlunda – genom att aktivt inte tillåta mig att göra punkt ett och två förrän jag gjort något annat från början till slut.

I morse ordnade jag ett gäng namnskyltar inför en stundande säljkonferens. Det tog 15 minuter och satte mig i ett helt annat mood.

Jag har utmanat mig själv – och tänker.

Kategorier
Det perfekta varumärket

Om löften i marknadsföring

Leverera vad du lovar. Om du är osäker, lova mindre och leverera mera.

Kategorier
Det perfekta varumärket

Att vara lite bättre bygger varumärke

Att hitta sina unika USP:ar och berätta om dessa är inte att bygga varumärke. Att du är unik med en USP innebär snarare att du erbjuder något som saknar efterfrågan.

För att bygga varumärke gäller det att bli 90 procent bra på det som konkurrenterna är 80 procent bra på. Helt enkelt vara lite bättre.

Kategorier
Den perfekta arbetsveckan

Vikten av bränsle till kreativiteten

Mitt arbete kräver kreativitet. Det gör säkert ditt också. Kreativiteten handlar om att hitta smarta lösningar som ger ett bättre resultat.

Det kan vara en smart copyjustering som säljer din produkt i större utsträckning. Det kan vara en liten förändring i hur du jobbar så att du blir effektivare.

Det är viktigt att få de här idéerna för att utvecklas, och hänga med i omvärlden, kunna konkurrera och följa marknaden.

Du behöver bränsle för dessa idéerna, och det är fortbildning. Din arbetsgivare vill säkert skicka dig på intensivkurs. Jag tycker att det finns en bättre fortbildning. För vad är oddset att du just på kursdagen är 100% mottaglig för det, under hela dagen?

Följ bloggar som behandlar dina områden. Titta på tutorials som behandlar ditt område. Läs på och hitta böcker. Ta 20 minuter en förmiddag och läs ett kapitel. Eller fuskläs en bok. När du känner för det. Då lär du dig som mest. Och den där idéen trillar ner från en klarblå himmel.

Kategorier
Den perfekta arbetsveckan

När jag gör en sidolista av att-göra-listan

Jag gillar listor. De hjälper mig att hålla ordning. Ibland kan listan bli lång, och då kan det bli lätt att tappa tempo.

Då gör jag en sidolista, eller kanske sublista om du hellre vill det. Där plockar jag ut ett par uppgifter från min stora lista och sätter dessa på en ny. Det är uppgifter jag vill fokusera på. Det är så många uppgifter som jag kan hinna med inom en given tidsram.

Oftast gör jag listan på morgonen, om jag har på känn att det blir en rörig dag. Jag ser till att listan inte blir längre än vad jag hinner med innan jag avslutar för dagen.

Och sedan gör jag dem. Jag tillåter inga distraktioner och jag accepterar inga omprioriteringar.

Inget får liksom störa. Och vips, så är det gjort.

Kategorier
Den perfekta inspirationen

Det är bokrea nu – och jag fuskläser

Den brukar inträffa i februari. Helt ärligt går det där med böcker i perioder för mig. När jag är ledig kan det bli en hel bok. Hinner jag inte läsa klart den innan ledigheten är slut så kan den ligga oläst i ett år, till nästa ledighet.

Det är synd, jag gillar att läsa. Och lära mig.

Det blir ändå en del branschböcker för att hänga med, och för att det är kul. Jag fuskläser. Jag snabbläddrar, och läser de sidorna som ser kul ut. Något bra brukar fastna.

Jag läser inte böckerna för innehållets skull, jag läser böckerna för att inspireras och tänka ut något smart själv. Då funkar det att fuskläsa.

Kategorier
Den perfekta arbetsveckan

Glöm inte att skriva om din att-göra-lista ibland

Listor är det bästa jag vet, med listor måste jag inte komma ihåg uppgifter, utan jag kan släppa oron över vad som måste göras och fokusera 100% på det jag gör just nu.

Om du är den som skriver dina listor på papper så är du sannolikt medveten om hur rörig en sådan kan bli när hälften är struket och bläckpennor med olika nyanser har kompletterat den.

Det är till slut svårt att känna någon ro över att du faktiskt har gjort någon framgång. Din planering blir bara rörigare och rörigare för varje framsteg du tar.

När du slås av den känslan, ta fem minuter och skriv om din lista. Flytta metodiskt över alla oklara uppgifter på ett nytt ark, så prydligt du kan med din favoritpenna. Jag lovar, det kommer kännas som veckans största bedrift och det tog bara fem minuter.

Kategorier
Den perfekta inspirationen

Producera. Producera lite till. Sedan kan du reflektera.

Det digitala skapandet är underbart. Du kan skapa, testa, vrida och vända utan att något är definitivt. Utan att det kostar en massa.

Därför är det viktigt att ibland tänka efter efteråt. Att först skapa, vara nyfiken. Vrida och vända. Och bara låta nyfikenheten testa.

Äntligen kan det komma något gott ur: Undra vad som händer om jag trycker här?

Kategorier
Det perfekta varumärket

Varför avbildas klockor alltid 10 över 10?

I de flesta fall när en analog klocka avbildas visar den att klockan är 10 över 10. Eller vanligtvis någon gång mellan 10:08 och 10:10, men på den analoga tiden avrundade vi.

Att det är just 10 över 10 beror inte på att klockfotografer är lata och envisas med att bara jobba en minut per dag. Men det är heller inte ren och skär slump.

Det är helt enkelt marknadsföring. Visarna blir symmetriskt placerade. Din blick dras mot den inramade logotypen som får en extra skjuts rent exponeringsmässigt.

Det är också estetiskt tilltalande. Det är allmänt känt att vi tilltalas av (glada) ansiktsdrag även på objekt. Har du tänkt på att visarna vid en snabb anblick utgör en glad mun och 11- och 1-markörerna skapar ögon?