Spam i Google Analytics. Och hur du får bort det.

spamspam

Det kan vara frustrerande, men spammare hittar alltid nya vägar att nå fram. En trend som pågått ett tag nu är spam i Google Analytics. Så kallad Refferal Spam eller Ghost Spam.

I sig är det inget farligt, men beroende på omfattning av spammet och hur välbesökt din sida är så kan det bli svårare att tyda resultatet i Google Analytics.

Spammet visar sig på två sätt, och här går vi igenom hur du med hjälp av filter i Google Analytics kan blockera det från att synas  statistiken.

Spam under hänvisningar (källa/medium)

Visar sig i form av en hänvisande webbplats. Målet med spammet är att få dig att besöka webbplatsen.  Kika under Förvärv, All trafik, Källa/medium eller Hänvisningar för att hitta spammet.

referal

Spam under webbplatsinnehåll

Den andra varianten av spam visar sig under webbplatsinnehåll, och bygger helt sonika på dina webbadresser och därmed fresta dig att besöka en webbplats.  I Analytics, titta under Beteende, Webbplatsinnehåll, Alla sidor för att hitta spammet.

adress-spam

Sätt upp filter i Google Analytics och blockera spam

Notera adresserna ovan. Och tryck sedan på Administratör längst upp i Analytics.

admin

Lokalisera sedan filter till höger.

filter

Och i nästa steg trycker du på Lägg till.

laggtill

Nu kommer nästa steg, där du får göra lite fler val. Detta avser spam av typen webbplatsinnehåll.

storfilter

  1. Namnge ditt filter
  2. Välj sedan Anpassat under Filtertyp
  3. Under Filtreringsfält väljer du sedan Begärd URI
  4. Under Filtreringsmönster skriver du in den data (adresserna) du skulle notera från ovan.
    Om du vet vad du gör kan du bredda värdet, genom att skriva ”/?from=http://*” eller liknande. Då utesluter du flera domäner i samma filter, i mitt fall kan det vara aktuellt då exemplet ovan visar spam med två olika domäner. 
  5. Sedan trycker du på Verifiera detta filter, och du får upp en notering om att filtret fungerar.

spara

Avsluta med att spara.

För att blockera hänvisningsspammet gör du ungefär samma sak. Men istället för att ange Begärd URI, anger du Kampanjkälla.

Författare: Kristofer

Kristofer Rask är 33 år och har arbetat med marknadsföring i ett decennium. Fritiden präglas av äventyr, vänner och träning. Allt kan komma att avspeglas i bloggen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *