DAG #7: Varför är förpackningsdesign så jäkla kul?

Jag har en förkärlek till förpackningsdesign. Nämn en förpackning jag inte dissekerat, bara för att jag vill se den i planoformat. Jag tror det härstammar från den tiden då jag tyckte att matematik var det roligaste ämnet i skolan (förlåt Bengt för tempusform i preteritum/imperfekt). I vilket fall ser jag en likhet.

Bild från Wikimedia, släppt under Creative Commons.
Bild från Wikimedia, släppt under Creative Commons.

Både matematik och förpackningsdesign handlar om att se resultatet, innan det tar form. Förpackningsdesign är som en klurig ekvation. Precis som de där vad-är-nästa-figur-delarna på ett IQ-test (bild t h).

Att skapa en förpackning har sina likheter med att göra en trycksak. Fast i 3D. Precis som med en trycksak formger du, men för flera dimensioner. Att hela tiden tänka i flera dimensioner parallellt adderar ”matematiken” eller en sorts grafisk matematik. Där det inte handlar om siffror. En sida ska visuellt och praktiskt stå för sig, samtidigt som den intilliggande sidan måste passa ihop.

Du som designer bestämmer inte betraktningsvinkeln. Det gör den som håller i slutprodukten. Därför är det viktigt att ha tänkt på allt. Förpackningen rakt framifrån, uppifrån, nerifrån. Från höger, från vänster. Lite mindre från höger, lite halvt uppifrån. Ja, nämn en betraktningsvinkel som inte finns.

Den ultimata belöningen är alltid att hålla i en slutprodukt själv. Samma belöning som när en purfärsk trycksak kommer från tryckeriet. Fast i 3D. Att känna volymen och se alla dess sidor samspela. Wow!

Praktexempel från 7-Elevens nya kaffekoncept

7-Eleven av BVD

Se bara till 7-Elevens nya kaffekoncept av BVD. Titta på koppen. De har tänkt på allt. Och den genialiskt infogade 7:an. Tänk att få dricka upp en sådan kopp färskbryggt kaffe till sista droppe. Och sedan pilla isär koppen och betrakta den i planoformat. 

Vi ska inte tala om servetten. Fyra linjer när du får den. Prydligt, rent och rakt. Oförbrukat. Vik upp första fliken och du har bara en linje. Äventyret har börjat. Vik upp den helt och hållet och du har fyra linjer grupperade tre och en. I ett briljant kaos som passar ditt spill. Förbrukat.

Fler bilder på konceptet hittar du hos BVD.

Författare: Kristofer

Kristofer Rask är 33 år och har arbetat med marknadsföring i ett decennium. Fritiden präglas av äventyr, vänner och träning. Allt kan komma att avspeglas i bloggen.

6 reaktioner till “DAG #7: Varför är förpackningsdesign så jäkla kul?”

  1. Alltså jag börjar bara gilla #Blogg100 mer och mer, vilka filurer till människor som man råkar på. Det här inläget är i mitt tycke genialiskt, hoppas 7/11 ser det och tar och ger dig ett erbjudande att jobba på deras Reklamavdelning. Fast det kanske var din plan från början?

    Vilket som lycka till, nu är det nästan bara 90dagar kvar, det kommer gå fort!

    1. Ja, verkligen, det är onekligen en kul grej. Jag har inte riktigt haft tid till att surfa runt på allt för många #blogg100-bloggar ännu, men det skrivs en hel del intressanta saker bland det lilla jag sett.

      Min plan för tillfället är nog mest att skriva om saker jag tycker är intressant. Om någon annan gillar det blir det bara en bonus. :)

  2. Förpackningar är ju hur roligt som helst, speciellt när man klurat på funktionen samtidigt som designen blivit snygg. Jag jobbade förut som lärare i bl.a. teknik och brukade genomföra ett förpackningsprojekt med mina klasser. Det var otroligt roligt att se den uppfinningsrikedomen de hade när de själva skulle hitta på förpackningar.

    1. Ja, jag förstår det. Jag var på ett öppet hus på Grafisk design vid Södra Vätterbyggdensfolkhögskola för ett par år sedan. Då ställde de ut produkter skapade av studenterna. Jättekul att se!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *