DAG #2: Fånga den virala vågen före alla andra

gangnamstyle

Psys skämtsamma låt och musikvideo Gangnam style tog 2012 med storm. En miljard visningar på Youtube efter ett halvår är helt ofattbart. Det slog alla tidigare rekord. (Justin Bieber ligger tvåa med ca 820 000 000)

TV-program, politiker och artister nästintill slogs om att åka med på Psys virala våg. Störst utdelning fick de som hakade på vågen tidigt. Till exempel där Britney Spears lär sig dansa tillsammans med Psy i The Ellen DeGeneres Show. FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon dansar lite blygsamt med Psy här.

Hur hittar man en sådan våg då?

Antagligen med en stor dos tur. Det finns däremot en uppsjö av sidor som försöker förutspå dessa trender. Däribland Youtubes egna Trends Dashboard. Dock med tveksamt resultat. En sida som lyckats desto bättre är Viral Video Chart. Genom att kombinera antalet visningar på kort tid ihop med spridningen i sociala medier och bloggar försöker motorn bakom sidan lista ut vilken video som kommer sprida sig mest och snabbast härnäst. Resultatet presenteras i en topplista.

En annan plats värd att bevaka är Reddit. Ett harem för så kallade memes och annat innehåll som kan få en rejäl spridning. Reddit baserar sig på besökarnas bidrag och röster. Mycket är inte rumsrent, men du kan hitta guldkorn och få dig ett gott skratt. I kategorin videos är ett smart ställe att bevaka ”trendande” videofilmer.

Best of SVT – sidan om viralt går viral

Just nu sprids sidan Best of SVT som en löpeld runtom på nätet. Ted Valentin skapade sidan under sin pappaledighet då han var så sjukt trött på att ständigt titta på dåliga TV-program på SVT Play.

Genom att titta på hur många gånger ett program delats på Facebook kunde Ted sammanställa en topplista över de bästa TV-programmen. Logiskt nog är ju de mest delade programmen de bästa.

I en artikel i NyTeknik säger Ted att han inte riktigt visste hur SVT skulle reagera. Men han hyllades av SVT och de vill träffa han för att ta hans hjälp för att utveckla SVT Play. Se här. Och här.

Författare: Kristofer

Kristofer Rask är 33 år och har arbetat med marknadsföring i ett decennium. Fritiden präglas av äventyr, vänner och träning. Allt kan komma att avspeglas i bloggen.

3 reaktioner till “DAG #2: Fånga den virala vågen före alla andra”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *